måndag 30 november 2009

Snöhjärtat mitt

Om jag fick bestämma skulle jag så här års dra till fjälls. Packa min väska full av te, varm choklad, olästa böcker, koftor och höga raggsockor, bra filmer, plädar och levande ljus. Sedan skulle jag dra iväg på mina skidor och skida fram genom landskapet på väg uppåt, bortåt...

Jag skulle ockupera en fjällstuga med panoramafönster, veranda under tak, öppen spis och magnifik utsikt. Där skulle jag inviga drömtiden. Vända mig inåt. Drömma nattsömnen, drömma våren och visionen. Leva med Björnen och Skade. Jag skulle lyssna till finstämd musik och Lalehs snö + senaste skiva. Vända mig mot det mörkblå himlavalvet och se stjärnorna tändas en efter en. Se snökristallerna gnistra och glimma. Jag skulle äta varma soppor och grytor, hembakta bröd. Jag skulle vara utomhus i rimfrosten och suga åt mig av det kristallvita dagsljuset. Vandra fram och skida fram.

Jag skulle skida iväg idag, igår och inte återvända förrän landskapet fått våryra. Men jag skidar inte iväg utan stannar kvar. Och jag skruvar ner elementen. Tänder ett par extra ljus och dricker mer koppar te. Blir koftornas och raggsockornas okrönta drottning. Jag plockar åter fram min drömdag(natt)bok. Låter mitt utövande fokusera på drömkonsten. Jag vänder mig till Björnen och Skade. Jag låter lägenheten bli stugan. Och oupphörligen längtar jag snöfallet.

Inga kommentarer: