torsdag 18 juli 2013

Hemmagjorda raw bars

 
 
 
 
Jag är ett stort fan av raw bars.
Tycker det är ett utmärkt mellanmål
liksom direkt före eller träningen om det inte blir
som planerat med mat etc.
Eller att ta med till stranden, fjällen eller liknande.
Liksom i matlådor till barnen på skolutflykter etc.
Att ha en i handväskan har räddat mig många gånger,
speciellt när jag pendlade till universitetet.
 
 
Det finns ju en hel del färdigpackiterade att välja på,
själv föredrar jag starkt Raw Bite
men det är inte speciellt svårt att göra själv.
I princip som att göra chokladbollar,
det går på ett kick!
Igår gjorde jag en sats av följande:
 
 
Hemmagjorda raw bars:
 
 
½ cup cashenötter
½ cup valnötter
1 cup osvavlade aprikoser
3 tsk sesamfrön
1 tsk torkad kamomill
1 tsk ingefära
1 tsk vaniljpulver
1 msk raw chocolate nibs
kokosflingor efter tycke
juice från ½ citron
 
 
Mixa samman allt i en mixer till en chokladbollsaktig konsitens.
Forma till bars eller bollar.
Förvaras i kylskåpet ca 1 vecka
eller i frysen betydligt längre.
 
 
Givetvis kan man mixa och trixa blandningar helt efter eget tycke.
Byta ut aprikoser mot exempelvis dadlar eller torkade bär,
eller lite av varje.
Lime istället för citron..
Acaipulver, lucuma, jordgubbspulver  eller något annat super food...
Pumpafrön, linfrön...
Chokladiga, nötiga, bäriga, syrliga...
 
Lek och variera på!!
 
*
 
 
Pic: google
 
 
 
 

Inga kommentarer: