tisdag 25 juni 2013

Raw Food Jordgubbsglasstårta







Till Midsommar bakade jag en jordgubbstårta aka raw style.
Eller bakade och bakade,
snarare mixade...
Älskar att göra denna då det tar minimal tid.
Här kommer receptet hämtat ur 
Pigg och glad med Raw Food 




Jordgubbsglasstårta:


Kakbotten:
* 200g mandel
*250 g torkade dadlar
* Eventuellt lite vatten.


Fyllning:
*2 nävar jordgubbar
*3 mogna bananer
2 msk agavesirap eller annan sötning
*Färskpressad saft av lime


Chokladsås:
*2 dl rå kakao
*1 dl kokosolja
*3/4 dl agavesirap eller annan sötning
*1 1/4 dl vatten



Gör så här:

Kakbottnen:
Mixa mandlarna och dadlarna i en matberedare tills de är finmalda.
Tillsätt vatten om det behövs.
Tryck ut degen i en springform,
ju mindre diameter desto högre kaka.


Fyllning:
Häll alla ingredienser i matberedaren och mixa väl.
Häll fyllningen ovanpå kakbottnen i springformen.
Ställ i frysen.


Vid servering:
Dekorera med chokladsåsen eller servera vid sidan om.



Tips:
Jag har gjort på andra frysta bär och det har fungerat lika bra.
Bara att mixtra och experimentera.
Lek!
Exempelvis har jag prövat med hallon och blåbär.
För en syrligare smak tillsätt mer lime, annars smakar det rätt sött.
Jag använder inte lika mycket sötning som i receptet.
Med pistage i kakbottnen blir det sammantaget lite "vildare" smak.

Nästa gång jag gör jordgubbsvarianten
tänker jag tillsätta kakao i bottnen för en lite mer "brownie-aktig" känsla.

*





Inga kommentarer: