måndag 9 november 2009

Påfyllning

Måndag igen och tillbaka från helgens intensiva. Under fredagen och lördagen pågick värmlands bokmässa, jag jobbade som konferencier på en av scenarna och A uppträdde och tog emot fint pris. Det var heldagar må jag säga. Stundtals mycket, problemlösning men bara sååå roligt. Mer energi i slutet av dagarna än innan. Jag trivs så förbaskat med det där. Att arbeta med projekt, med kultur, att stå på scen, att hålla i trådar, att lösa problem - och dessutom att jobba på muséet. Jag hade min praktik där under gymnasiet och arbetade med att hänga en känd utställning (där jag fick beröm av konstnärinnan) samt ta ut vinnarna i en rittävling för barn. Dessutom var jag med i den grupp på estetiska som fick en installation utställd i parken mellan den gamla och nybyggda delen.

Två heldagar i den miljön fick mitt hjärta att pulsera riktigt bra. Jag hade det riktigt förspänt som fick hålla till på ett ställe, gå miste om den övriga stressen och förmånen att presentera och lyssna till riktigt intressanta bokprat samt givetvis möta måntga intressanta människor, författare samt andra. Det var roligt att möta upp A emellanåt och ta en fika eller lunch, eller bara prata ett par minuter och gå omkring. Ett enda stort mingelparty kan man säga.

Som om inte det var nog skruvade vi upp volymen en aning under gårdagen och begav oss till Östra Ämtervik, Selma Lagerlöfs Mårbaka och årets julmarknad. Om det är nåt som frammanar stress så är det väl just detta - jul, marknad och medelålders. Ja jisses... Det är trevligt, riktigt trevligt men varken jag eller A härdade speciellt länge. Fördelen med att ha varit där förrut är att man vet precis vad man har att vänta och vart och således, även om vi gick igenom allt, visste vi exakt vart vi var på väg. Men det spelar egentligen ingen roll det som är helt klart höjdpunkten på den vackra marknaden eller julmässan är definitivt getterna. Det är bestämt, i framtiden ska vi bo så vi kan ha ett par stycken.

Så, nu sitter jag här, inspirerad att skriva men inte på intervjutentan....

2 kommentarer:

Korpvinge sa...

Vad härligt du haft det :) Låter som du verkligen fått må gott och det är bra.

Kul med getterna, jag har velat haft det i flera år. Nån gång kanske.

Rosenklo sa...

Jaa, åh vad jag mådde bra! Och det sitter kvar, som ett sällsamt härligt plåster haha!

Kramar