fredag 26 februari 2010

I gränslandet

Det kraxar på vintervita grenar. Snön faller envist fortfarande. Det skulle lika gärna kunna vara början av Januari. Om det inte vore för ljuset, om det inte vore för att dagarna blir längre och längre. Om det inte vore för att min Våreld i fönstret har slagit ut sina första blommor och vaknat upp ur sin slummer.

På söndag fyller jag år, 30 år. Fast inte på riktigt, min dag finns bara vart fjärde år. Men tjugoåttonde funkar också bra, i sjuttiofem procent av fallen är det också min dag. Jag har två födelsedagar. Jag tycker det ger många häxpoäng. Jag tycker jag fyller i en av de vackraste tider. Snön brukar ligga tjock, solen lysa starkt och varmt, droppandet har börjat, fåglarna sjunger. I gränslandet mellan vinter och vår.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Grattis! Jag fyllde i fredags så vi måste vara ganska nära i den astrologiska världen ;)

Rosenklo sa...

Tackar! Och ett stort Grattis även till dig.
Och vad roligt med en fisksyster. :)