måndag 8 februari 2010

Vinterdagar

Allt är frostigt blått och vitt. Grenarna lyser igenom med vilsamt brunt. Solen lyser som genom en tjock hinna med is. Det är vinter, det är februari och det är underbart. All denna luft! Om jag kisar ser jag Skade skida fram uppe på fjället/berget.

Jag börjar spira som växtgroddarna. Jag börjar känna av vårens ankomst. Sakta, sakta snurrar årshjulet. Sakta, sakta men fort återvänder ljuset. Utan ansträngning kommer tankarna och planerna för året, studieplaneringen framöver, vilka växter jag ska så och samla in. Det som planerades och drömdes fram vid Vintersolståndet sätts nu i jord. Tar sig, slår grodd.

Februari har alltid varit en favorittid på året, inte bara för att jag fyller år. Det är just det här med ljuset som återvänder, alla fina dagar, snön som fortfarande brukar liggga tjock och uppmana till lek och sport, istapparna som droppar och växer om vartannat, snörasen från tak... Det är en otroligt fin tid. Dessutom har jag alltid föredragit att grilla på vintern än sommaren.

Den här veckan kommer VMrallyt och yran till lilla Hagfors. Och jag bara tokälskar det! Till helgen kommer allt handla om att komma ut till utvalda sträckor i tid, att ratta in värmlandsradion så fort det bara går, att hålla koll på sträcktider etc. Jag är mäkta glad över att i år bo i metropolen. Jag går och räknar ner, dan före dan före...

Inga kommentarer: