tisdag 8 september 2009

Bokval

Det senaste året har det inte blivit så mycket skönlitteratur för min del. Sedan i somras har jag varit på jakt efter just det men kriterierna har varit höga. Jag har sökt och sökt men det har inte tilltalat mig i sluändan ändå och boken har fått stå kvar på hyllan. Det finns ett par böcker jag är sugen på men inte just nu utan längre fram. Jag har nästan blivit tokig, hur svårt kan det vara att hitta boken?!

För någon vecka sedan eller två gick det ett program om Selma Lagerlöf. En av mina absoluta favoritförfattare - och som dessutom också kom från kära Värmland... Och med ens var det så självklart vad jag skulle läsa. Så nu läser jag Liljecronas hem och är helnöjd med mitt val. På tur väntar sedan Löwensköldska ringen. Någonting säger mig att det är just precis det jag ska läsa nu. VET att något väntar mig i texten.

Jag kan inte få nog av hennes böcker. Har läst om flera av dem, En herrgårdssägen vet jag inte längre hur många gånger. Det var förresten den första boken jag och kärleken hade högläsning ur. Alla intressanta teman och dessutom det gotiska och spökliga. Som gjort för att läsa om hösten!

Inga kommentarer: