söndag 24 januari 2010

Trendigt?

Tillbaka hemma efter ytterligare ett par dagar i skymundan. Promenader i tysta, vita skogar med granar och tallar vackert renande, som riktigt har sköjt genom det inre på bästa tänkbara sätt. Sparkåkande utför backar, mys bland filtar och tekoppar. Umgänge.

Ibland, rätt ofta, får jag känslan av att mitt sätt att leva, mitt sätt att vara, det bohemiska, det häxrelaterade, är en trend bland andra. Det är inne, det är rätt, med stora virkade sjalar, tunikor i lager på lager, flätade läderarmband med berlocker och talismaner, läderväskor och stora tunga vilande på höften. Flätor, blommor och fjädrar i håret. En tarotkortlek i ena handen och rökelse i den andra. Det är så chickt att det inte är klokt. Känslan av att vara på drift, på väg bort, på resande fot - själsligt eller fysiskt, mysticism, hippielivet, kommer på köpet. Eller? Kanske kommer känslan av att vara rätt, vara sund, vara unik, med de ekologiska morötterna eller bönorna, kanske med den egentillverkade lavendeloljan? Kanske kring vintergrillandet en vacker dag?

Eller inte alls så. I vårt samhälle ska vi köpa oss en livsstil, köpa något som slår an en klang inne i oss. Det är märkligt att något som är av så stort värde, något som är så mycket andligare än så kan vattnas ut och bli überytligt. Eller är det kanske jag som är märklig, som fortfarande höjer på ögonbrynen och tycker det är strange.

Ikväll gör jag smoothie på banan och kiwi, äter ananas, lyssnar på en tysk new-age-gudinneskiva och njuter av att bara vara.

Inga kommentarer: