fredag 8 januari 2010

Ett steg tillbaks kan vara att vandra framåt

Ibland vill vi människor för mycket. Vi blir för fokuserade för att nå ett resultat. Att ta ett steg eller flera tillbaka och slappna av kan vara precis det vi behöver göra. Att möta med nya infallsvinklar. Istället för att tånga sig blodig, som för övrigt är ett riktigt bra uttryck.

Jag var med om det här igår i duschen. Började tänka på min c-uppsats i psykologi på ett helt annat sätt. Började leka och tänkte, tänk om jag skulle göra det såhär istället... Följden blev att många bitar lades till rätta. Ett nytt ämne och det gamla, som jag brinner för, kommer jag skriva en bok om istället. Att plugga och så småningom ta upp uppsatsskrivandet känns helt plötsligt mycket mer inspirerande.

Skatorna utanför bryr sig dock inte om något sånt här, allt kretsar kring den överfyllda soptunnan.

Inga kommentarer: