söndag 23 januari 2011

Omskapande

Det skall göras ljus. Sparade ljusstumpar från förra året som skall smältas ner, örter som skall tillsättas och aromaoljor som skall berika. Olika färger, olika dofter, olika syften. Glasburkar i olika storlekar får agera bägare. Ett arbete för mig och natten, allena.

Ett altare som tjänat ut sitt syfte, som skall dekoreras om.

Omskapande.
Är känslan jag bär på.
Är behovet jag har.

Vill städa och polera varje vrå, med tallsåpa och citroner. Städa bort gammal damm och grått som blivit kvar. Göra plats för krispigt ljus och lätthet. Dekorera med avblåsta björkkvistar och vita tulpaner. Hej vårvinter! Hej daggsmeja! Hej du som lurar bakom knuten! Vi välkomnar!

En annan slags vinter som tar vid. Så underbart när mörkret övergår i ljus. Jag upplever inte något av det som bättre än det andra. Bara välkomnar förändringen. Jag hoppas solen lyser nästa helg, så dagen kan tillbringas utomhus. Sitta på fårskinn invirad i filtar. Dricka varmt. Grilla gott. Besöka skidbackar. Skogspromenader där det går att komma fram. Isfiske.
Hej värld!

3 kommentarer:

Sofia sa...

Städa ut, rensa - ut med det gamla, in med det nya friska. Vita tulpaner ja. Och när lönen kommer ska jag fylla min färdigstädade låda i röda magiskåpet med ljus i alla färger. En "alltid redo" häxa gör entré

:)

Lilitha sa...

Ja, vilken härlig tid vi har framför oss, med Guden och Gudinnan vid vår sida.

Vilken fiiin blogg du har.

Kram Lilitha

Rosenklo sa...

Yes, underbara tid!

Härligt med ett magiskåp Sofia! Så jag själv önskar förvara i framtiden.