torsdag 13 januari 2011

Aloha

Vem är du som klättrar på mina axlar?
Vem är du som med klor och näbb försöker få mig på knä?
Vem är du vars röst jag stundtals så självklart följer?
Vem är du och varför matar jag dig?

Alla (?) har vi en slags demon eller monster som får grepp om oss i vissa specifika situationer eller mer eller mindre i vardagen. Ibland är det en rädsla. Jag kallar det demon. Jag arbetar med min. Nu starkare än förr, för det är nu jag har nog med styrka och kraft att göra det. Jag pratar alla plan möjliga. Starkt förenklat har vi två val, antingen duka under eller göra något åt det. Det är inte svårare än så, i slutändan, Två val, antingen eller. Man kan heller inte ta sig an alla strider. Vila är också en metod.

Själv sam jag med Valen söderut. Bort från isflaken, norrskenen och vinterkristallerna och istället ner till vulkaner, exotiska blommor och hajvatten. Jag vandrar med Trädgårdsmästaren, sår frön och planterar om i ny jord. När de gröna fingrarna. Krukväxterna frodas i sömnen. Lever på frukt och dricker kannvis med vatten. Exploderar i en orgie av växtkraft. Vital så det saknar motstycke. Ja, det är i kreativitetens tid. Badrummet doftar saltvattensstänk och ananas och aromabrännaren bränner kokos och lime i vardagsrummet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att välja det högsta valet..
Det är lustigt tycker jag, för oftast så 'vet' man, vad som är rätt, vad som är den bra vägen, men man väljer fel - För det som är fel är lättaste och enklaste, men tjänar inte någon i längden.

spindelfot

Rosenklo sa...

Mmmm, visst är det så. Det andra, det rätta valet, kräver mer av oss.

Hej, hej förresten! :D