torsdag 28 mars 2013

Om te och Anton Bergs - bland annat.



 
 
Jag har mina egna traditioner kring påsk.
Vem har förresten inte?
Se Easter Parade med Judy Garland och Fred Astaire
med solen lätt skinande in genom persiennerna.
Under tiden sippa violte från Kusmi
och proppa munnen full med marsipanägg från Anton Berg.
Känna mig lagom dekadent och rokoko.
Och bakom de tilltalande smakerna finns symboliken:
filmen för moster'a, teet för mormodern med samma våriga namn,
äggen för att minnas farmodern för lyxigare fanns inte i hennes värld.
 
Åka ut på konstrundan kring Fryken.
Trängas med stressade kvinnor i allt för tunga parfymer,
lagomt loja tillhörande män, avspända och samtalandes utanför i solen.
Se inspirerande konst.
Och alldeles för många stilleben av blomvaser, sjöar och barnbarn.
Häpnas av prissättning -
och ta en gudomlig påsklunch eller fika på det.
And I lovet it!
Köpa en Årestrut och åka hem till skogs och myskläderna.
Ha gjort min "easter parade".
I brist på Ägglunken i uppväxtorten.
Denna underbara tipspromenad med äkta ägg vinst.
 
Se påskbrevsutställningen på Värmlands museum.
Före eller efter de vinnande bidragen presenterats i NWT.
Skratta över det fyndiga och gripas in i hjärteroten
av förskolornas bidrag i åldern 2-5 år.
Samtidigt passa på att i ensamhet vandra muséet i timtal.
Som förr. Som alltid. Som senare.
Hur jag förr, när jag som turbulent 16-åring som nyss flyttat hemifrån,
fann tröst bland tavlorna. Samtalade med dem och penseldragen.
Stärktes. Överkom.
Och en fika på det. Såklart.
 
Läsa Elmer Diktonius och Stig Dagerman.
Alltid denna recenceran av Diktonius når våren kommer.
Bättre ordsättare finnes inte!
Vet dock inte när jag gjorde det sist. Läste.
Har fortfarande uppfattningen om att jag gör.
 
I år känns det dock som allt stoppats in ett ägg. Ruskats runt. Slängts ut lite hur som och vad som. Inte som brukligt men bra ändå. Något behöver bli klart och fullkomligt. Detta är mitt strukturerade fokus. Allt annat får ta vid efteråt. Jag tar ett marsipanägg på det.
 
*
 


Inga kommentarer: