tisdag 5 mars 2013

I vatten jag sänkte mig

 
 
 
Det var dagar som de här jag alltid gick till badhuset,
till de starkt upplysta rummens fristad
nästintill ensam gled jag oftast i vattnet
lade det onda bakom mig i kloret och fokuserade alltid
på samma punkt ovan klockan jag aldrig kunde se klart
trianglarna
jag simmade mig in i meditation
och det enda jag hörde var mina andetag,
vattnets svallande mot min kropp, den lugna musiken
ibland tända värmeljus invid poolkanten
som förstärkte
och i duschen stod jag sedan i evigheter
skubbandes och skrubbandes tills skinnet lös rött
gled in i bastun med inpackning, vattenflaska
och apelsin
lade mig alltid raklång på den heta bänken och
var exakt lika långt bort
från blåsten, från de tunga himlarna och blåsten från norr,
som jag kunde uppbringa
jag befann mig i begynnelsens livmoder,
i grottan till allt livs uppkomst
och det var som en nyfödd jag sedan öppnade tungdörren
som jag smörjde och klädde på mig
jag kunde inte känna mig annat än glad, harmonisk
än redo att möta resten av dagen så som jag önskade
det var alltid min styrka, att inomhus lysa upp, värma upp
de dagar ingen katt syntes ströva
inget annat badhus har haft samma effekt, inverkan
inget lika intimt och hemmahörande
mina andetag sitter i väggarna

Inga kommentarer: