måndag 25 mars 2013

Olja, ört och skinn

 
Healing Lotus Aromatherapy
 
 
Det är något speciellt med egengjorda kroppsoljor.
Med hela förfarandet. Från start till punkt.
Med att från början välja ut bas.
Insamlandet av komponenter.
Väntan under verkandet.
Tappa upp på flaskor.
Användandet.
Lycka.
Jag brukar använda mandelolja som bas.
Eventuellt tillsätta droppar av någon annan,
exempelvis tistelolja.
Det där gör man ju hur man vill
men för mig och min hud passar de bra.
Att under hösten eller vintern plocka fram örter jag samlat från sommaren,
eller göra dem under pågående säsong,
beror lite på hur jag känner för det.
Vad jag har för behov.
Lavendel har alltid varit en favorit.
Av många olika anledningar.
Jag har mixtrat med vildros
och funnit den särdeles fin.
På vintern samlar jag gärna tall och gran.
Låter det sjuda på spisen.
Ja, jag gillar den där snabbvarianten.
Att stå och röra,
känna de aromatiska dofterna spridas i hemmet.
Lätt att tillföra magiskt arbete om man vill..
Att sedan tappa upp på mörka flaskor är att föredra.
Många gånger finns ju de vackra på loppis.
Hela tillvägagångssättet.
Slår de dyra på kosmetikahyllorna.
Att smörja med kvistar där Korp suttit. Spejat.
Lyckas de aldrig med.
Att i princip helt kunna styra över innehållet.
Kraftfullt ur flera vinklar.
*
 
Healing Lotus Aromatherapy

Inga kommentarer: