tisdag 8 juni 2010

Something Fast och Times New Roman

Det finns mycket som har skapat mig och gjort mig till den jag är, med alla mina sårkanter och rosenskimrande ängar. Det är så mycket och så många. Så många jag har sett upp till genom åren. Idag plockar jag fram det gigantiska halsbandet av förebilder och hänger det kring min hals. De tåls att hylla. Patti Smith, Selma Lagerlöf, Stig Dagerman, Elmer Diktonius, Frida Kahlo, Edit Södergran, Karin Boye, Bob Dylan, Nick Cave, Alice I Underlandet, Nenneh Cherry, Marcus Birro, Sisters of Mercy, Kitty, Tomas Di Leva, Birgitta Stenberg, Drottning Kristina, Madame Curie, Elsa Beskow, Astrid Lindgren, Beatrice Potter, Agatha Christie, Regina Lund, Ulrica Hydman-Vallien, Rosie Björkman, Carolina Gynning, Björk, Karin Broos, Kate Bush, Tomas Tranströmer, Samuel Beckett, Isaac Newton and the list goes on and on and on.... I evighet. Amen.

Jag skulle kunna skriva mig till månen och tillbaka. Fylla i med penseln där orden inte räcker till. Lyssnar på Sisters of Mercy och är så jävla glad och tacksam över att varje gång jag lyssnar till dem träffar de mig på precis samma sätt som första gången. Har ingen lust att packa, ingen alls. Vill bara att mattan lyfter och tar mig med, med allt det jag behöver ombord.

1 kommentar:

Korpvinge sa...

Det har kommit en bok av Patti Smith, nej två, en självbiografi och en med hennes dikter. Ska hämta självbiografin på biblioteket som jag reserverat.

Har du inte funderat på att göra en bok av dina texter? De är så magiska.

Kram!