onsdag 23 juni 2010

Föräldraskap

Jenny Doh har en fantastiskt fin och inspirerande blogg och hemsida, Crescendoh. I måndags bloggande hon så vackert och tänkvärt om föräldraskap och att finnas där för sitt barn. Om att odla den egna personligheten och få barnet att blomma till det den är menad för att göra. Tycker även att det går att applicera på det egna jaget och i klassrummet.

För att göra det tror jag det krävs att man tar steg tillbaka och reflekterar. Kanske enklare sagt än gjort, ibland är man omedveten om det som behöver förändras. Som i alla relationer tycker jag kommunikation och dialog är det viktigaste. Kan inte nog understryka det. Att våga öppna upp, samt förmå sig att lyssna och inte vänta på att den andre tystnar så att man själv får prata utan bara lyssna. Så mycket som går att undvika om man tar sig tid. För ett par år sedan fick jag ta del av en studie som visade att föräldar av idag spenderar 10-15 min kvalitetstid på varje enskilt barn. Skrämmande! Och säkert lätt ångetsframkallande om man har flera barn och ett dagsschema som knappt räcker till.

Men ändå, jag är övertygad om att det är genom att få blomstra och brinna för det man tycker om som man undviker själslig död och olycka. Att vara lika mot alla är inte rättvist, vi är alla olika individer med olika behov och uttryck. Det är banne mig vår mänskliga rätt och skyldighet att komma ihåg det.

Klicka er gärna dit och läs.

4 kommentarer:

mörkersökerskan sa...

så underbart att läsa, mycket att komnmentera på, men här är essensen:
Du har jobbat/jobbar så mycket med alla bitar samtidigt.
Var snäll mot dig själv, ge dig en klapp på huvudet och säg duktig...!
Du har kommit längre än vad de flesta gör under en hel livstid.
Det är DET som är "jävlar-anammat" i dig.

Rosenklo sa...

TACK!! Det finns inga gränser för hur långt jag ämnar nå. ;)

Jag oroade mig för ett tag sedan att jag inte hade något att säga med mitt skrivande men jag behöver inte vara orolig, jag brinner för massa saker. Och det finns massor att säga om kommunikation. Jenny Dohs inlägg är så förbannat bra att jag ska skriva ut det och rama in. Precis på pricken vad jag vill ha med mig i livet.

mörkersökerskan sa...

jaa, du, nu har jag faktiskt klickat mig fram till det som jenny do, skrev och det är verkligen "berörande", vad som verkligen är viktigt i livet, i skolan och hur vi ser på varandra.
SOm högfungerande socialt, eller som icke högfungerande, alla har vi ändå något att bidra med, bara våra frön (själar) får gro i bördig jord, då blir tillväxten god och gynnsam.
Så vackra och tänkvärda ord, tack för att du delade med dig av det och som sagt: det borde tryckas upp så att fler fick ta del av dteta.

mörkersökerskan sa...

jaa, du, nu har jag faktiskt klickat mig fram till det som jenny do, skrev och det är verkligen "berörande", vad som verkligen är viktigt i livet, i skolan och hur vi ser på varandra.
SOm högfungerande socialt, eller som icke högfungerande, alla har vi ändå något att bidra med, bara våra frön (själar) får gro i bördig jord, då blir tillväxten god och gynnsam.
Så vackra och tänkvärda ord, tack för att du delade med dig av det och som sagt: det borde tryckas upp så att fler fick ta del av dteta.