torsdag 17 juni 2010

Painted love

Jag blir galen. Jag målar och målar och målar men färgerna blir många gånger inte alls vad jag har förväntat mig när de torkat. Mycket frustrerande. Jag har stundtals mycket svårt att acceptera detta och följden blir att jag går och pyser irritation och frustration. Not so nice. Men jag ger mig inte, jag blandar om och målar över, för att nå samma tillstånd igen. Jag funderar på om det inte kan vara så att det är mina färger som är av lägre kvalite (för det kan ju inte vara mig det beror på i första hand...). Lösningen på det hele får bli en träff med min chokladliga, konstnärsväninnorna, i ataljen där de får gå igenom olika märken, pigment och färgblandningar för rätt nyanser med mig från scratch. Med penna blir bilderna så jag vill ha dem och innan sommaren är över ska det banne mig bli det med penseln också. Jag målade mycket förr, som barn och tonåring, gick t.o.m. bildestetiskt på gymnasiet men jag vill minnas att det aldrig har krånglat så med blöt kontra torkad färg förrut.....

Så, det är bara att konstatera att jag de senaste dagarna inte alls har levt i så mycket kärlek som jag försöker att göra. För mig är det viktigt att leva i kärlek för att harmonin ska finnas där. Inte bara i relationen till min käre utan även till mina medmänniskor, djur, växter, vår planet etc. Och för att det ska vara möjligt, relationen till mig själv, att jag tar hand om mig själv med hälsa - motion, bra mat, sömn, meditation etc. Jag är kalken som jag bör skölja rent och göra fri från alger på insidan.

Det blir en temadag för mig idag. Hur kan jag leva mer i kärlek här och nu? Vad krävs av mig i ett givande och tagande? Hur kan jag visa? Innan jag går och lägger ska jag meditera över mina insikter.

Inga kommentarer: