söndag 18 april 2010

När dörren står öppen


Boden öppnas och visar en vit insida. För första gången städas kaninhuset. Den sköldpaddsfläckiga störs i sin sömn, kexsmulor och mönsterstänk vårstädas bort. För en liten sekund. En hund skäller mot den blyfärgade himlen.

Jag älskade alla dagar och alla väder men kanske mest vackra och varma sommardagar. När sommarlovet var evighetslångt och varje dag var en upptäcksfärd. Och jag vaknade med en iver varje morgon, att jag kunde inte bärga mig och sansa mig innan jag gjort alla inomhusbestyr så fort, så fort så att jag äntligen kunde pusta ut när ytterdörren stängdes bakom mig. Ännu tidig morgon och nästan ingen annan vaken än mig. Daggstänk och kattpurr. Skogslek till kvarteret vaknat, ändlösa cykelturer och varje vrå av världen var bebodd av snällhet.

Barbiedockorna som åkte på semester i den lilla silverfärgade skottkärran. Bosatte sig under vinbärsbuskarna och tillverkade klänningar av bladen. Allt kretsade kring det östra hörnet av trädgården. Bland vinbär, jordgubbar, plommonträd, hallonsnår och havtorn pulserade jag, skapade jag böcker och barnsliga dikter, levde jag skolåret och mina lekar. I skuggan av den minsta cypressträdet trollade jag fram kreativitet och glitterstänk, drömspår och fikastunder på den gamla filten. Ingenting kunde avsluta min värld, ingenting kunde få mig inomhus. Inte maten, inte natten.

Ibland förvandlar jag mig till ett korpöga, flyger fram från skogen och cirkulerar över Karlbergsgatan 19 och det gula huset med vita knutar. Mycket är förvandlat, mycket är dött men i trädgården leker jag ännu. Ett blondt virrvarr och trasselsudd, med armar så bruna och lortiga att ingen kan se skillnaden. Där leker jag, där skrattar jag. Där slänger jag ut frimärken av liv till mitt vuxna jag att fånga varhelst jag finner dem. Där skrubbar jag upp knän och blodiga sår, borstar bort den värsta smusten och reser mig upp igen.

3 kommentarer:

Tess sa...

Hej min vän!
Har den senaste månaden inte varit in på din blogg, har haft så mycket om mig, kring mig och i mig att jag stängt av det mesta =/

Men nu, ikväll, när jag läst dina senaste inlägg känner jag att jag saknat att läsa här på Din blogg. Du får mig som vanligt att tänka till, att känna efter, att minnas, att, ja allt!

Just det här inlägget om dina barndoms somrar får mig att minnas vidare om det jag kom att tänka på tidigare ikväll, när jag lyssnade på musik jag inte lyssnat på på mycket länge. Minnen från min barndoms dagar (herre jisses, låter som jag är lastgammal *S*), minnen som jag stoppat undan och 'glömt bort' fast ändå inte glömt bort. Det får mig att vilja fundera vidare på vad jag egentligen kände Då, förut, när jag inte visste så mycket fast jag ändå visste mer än jag förstod. Som jag förstår nu att jag visste då, fast jag inte var medveten om det. Minnen kommer tillbaka. Och saknad efter den tiden. Samtidigt som jag ändå inte vill tillbaka för jag har kommit så långt nu.

Blev också väldigt full i skratt när jag läste inlägget där du skrivit om boken Hedge-Rider.
I eftermiddags satt jag och kollade lite på AdLibris för att beställa ett par pocketböcker. Gick sedan in i kategorierna för att spana efter nya 'häxböcker' som jag inte sett tidigare. Hittade en bok som jag blev nyfiken på och som det inte stod nåt om på just AdLibris. Gick från datorn för att äta middag. Kom nu tillbaka till datorn x antal timmar senare och sätter mig för att läsa här på din blogg. Och vad hittar jag här? Jo, just en beskrivning om den bok jag blivit nyfiken på!!! *S* Helt makalöst vilket sammanträffande! Så jag ska beställa boken, för den känns helt rätt för mig, precis som jag kände på mig =)

Våran dejt verkar dröja ett tag också... Jag jobbar dessutom hela april. Men nån gång ska vi väl få till nåt =) Vi har dock inte fått igång vår bil ännu. Nu har vi i alla fall fått låna en batteriladdare så vi kan fixa det totalt urladdade bilbatteriet. Frågan är bara när vi orkar bry oss om att hämta upp batteriet ur bilen... *S* Det är nämligen fortfarande väldigt skönt att vara utan bil.

Oj. Det blev visst långt det här... *S*

Ha det gôtt tills vi hörs!
Varma vårkramar från Kristinehamn!

Rosenklo sa...

Hej Tess!!

Mmm visst är det så, vissa saker/minnen har man lämnat bakom sig, andra behöver man plocka fram för att kunna vandra vidare. Jag är inne i en sådan period nu, varken jag vill det eller inte, kommer minnen över mig, alla är inte lika trevliga som det här men de gör gott. Det gör de verkligen.

Haha lustigt sammanträffande med boken... Då har vi något att prata om på vår dejt (som om vi skulle lida brist på att prata haha). Nu börjar det ju bli varmt igen också, då gär det lättare att skogsdejta som vi pratade på. Men som sagt, vi får se när det blir av.. Vår bil krånglar också (så klart, det är en bil..)men vi kan ju använda den visserligen. Lets stay i touch! (Säger man så?)

Kram, kram

Tess sa...

Det är visst lång väntetid på boken. Måste vänta en vecka till, minst, innan den dyker upp. Men som sagt, vi har nog att prata om ändå, om jag inte hunnit läsa nån bok när vi väl ses *S*

Vi har i alla fall fått igång bilen nu =) När vi laddat batteriet i ett dygn spann motorn igång som en klocka! Skönt att den får vara med ett tag till. Sen får vi se vad besiktningen ger för resultat...

Skogsdejt låter bra =) Hoppas värmen kommer snart också. Känns som det kommer bli en rätt kall maj. Men snart är det i alla fall Eldsafton, och då börjar det i alla fall röra på sig =)

Ha det gôtt!!!
Kram!