tisdag 13 april 2010

Häxkonst och rosengrottor

För den som ännu inte har läst, Hedge Rider av Eric de Vries. Hedgerider: Witches and the Underworld is a re-interpretation of (Hedge)Witchery. Drawing from an extensive historical, folkloric and mythological body it re-attributes and re-defines Witchery as a Heathen Cult centred around the journey to the Underworld and contact with the Unseen. With the insights into Cosmology, Philosophy and Practice this book provides a working body of Heathen Witch-lore, designed to transform the essence of humanity in something greater through contact with our Fetch and the Underworld itself.

Rekomenderar verkligen den boken. Kul och intressant, tycker jag, att författaren tar upp såpass mycket ur det skandinaviska som han gör. Kommer med säkerhet att läsa om valda stycken då det inte går att sluta läsa och jag samtidigt vill stanna upp...


Från det ena till det andra. I senaste Lantliv var det passande nog med kak- och efterrättsrecept innehållande blommor. Då vi ska fira en vän som inte tål ägg imorgon har jag passat på att baka rosengrottor. Helst vill jag äta upp dem allihop..

ca 20 stycken
4 dl vetemjöl
½ dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 g tärnat smör
½ dl rosenmarmelad (eller annan sylt/marmelad)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt det tärnade smöret. Knåda tills du har en deg som sitter ihop.
3. Rulla degen till en rulle, ca 4 cm tjock. Lägg den i kylskåpet ca 30 minuter. Skär den sean i bitar, ca 2 cm tjocka.
4. Tryck till med tummen mitt på varje bit så att det blir en liten grop och fyll den med marmelad. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.

3 kommentarer:

Korpvinge sa...

Intressanta kakor :-) Boken har jag haft, den var läsvärd, helt klart.
Kram!

Rosenklo sa...

Yes, det är intressanta kakor.... och ikväll får jag äntligen, äntligen äta dem!!! *kakmonster*
Kram

mörkersökerskan sa...

blir just jättesugen på att fixa till ditt recept nu.