onsdag 14 april 2010

Iakttagelser

I diket slingrar en plastorm, vredgad och på väg till attack. Morgonanden har blivit till fullt lysande dagsfågel och i dess ljus skuttar den vita kaninen. Den mörkt fläckiga lever i Underjorden, knaprar kex och lär sig om makt. Det går förbi en afrikansk kvinna, svårt haltande och i plågor. Hon påminner om ett skrämt rådjur. Från ingenstans vänder hon upp huvudet och det känns som om hon möter min blick. Men det var det aldrig.

Jag bär spänningar i kroppen. Jag tror det är min ökade medvetenhet som får tentaklerna och klorna att åter ta ett fast grepp om nacke och rygg. De försvann helt för ett tag, nu är de där igen. Jag är infekterad och det märks i mitt tonfall. Det som tynger mig spills ut fel. Ja, fel. Det går att förebygga i min vardag och det är det jag arbetar med. Sedan finns där skallran. Det är hon som helar och botar.

Ännu är det baschakrat jag arbetar med. Jag är. Jag reser och får till mig. Nu vid svartmåne känns det än mer naturligt att vila i min varma, mörka jord. Som häxa bör jag kanske vurma speciellt för fullmånen men jag har alltid känt en speciell dragelse till svartmånen. Det är något visst med den. Jag läser att vid den aktuella månen är det bra att vädra hemmet. Inte vet jag om det kan tas för en vedertagen sanning men det känns i linje med vad jag är sugen på. Ställa upp korsdrag och låta den krispiga vårvinden åla sig fram och dra igenom. Rensa ut och släppa in. Låta sängkläderna hänga över fönstret och släppa taget om forna sömn- och drömpartiklar. Skaka av det onda. I don't need it anymore.

Till kvällen är det så dags för disskusionscirkeln igen, födelsedagsfirande och rosengrottor. Vi har tema USA den här gången och jag har ännu inte kommit på vad mitt bidrag ska handla om. Jag har en idé, kommer nog bli den.

4 kommentarer:

Sofia sa...

Som häxa bör du ingenting. Ta genast bort det ordet ut ditt vokabulär säger Mama Fia!

Om du börar något alls möjligen ;) är det att veta att en häxa ser ALLA månfaser som lika viktiga - frågan är bara vilken man behöver mest av för tillfället. Personligen är jag just nu kär i den nya månskäran. Så jag får mitt i dagarna

Rosenklo sa...

BRA att du belyser Fia! Nej, man bör ingenting, borde, bör, skam och skuld... Borde är ett ok som läggs på axlarna när det inte alls behöver göra det. Det dåliga samvetet, att vi kan prestera mer än vad vi gör. Jag måste/borde diska undan signalerar inte något snällt till kroppen, att istället säga jag känner för det, jag behöver göra det, etc. etc. säger något helt annat. Intressant det här!!

Jag menar inte alls bör i den bemärkelsen. Det finns så mycket bättre ordval. Jag tänkte nog mest på den yttre bilden av Häxan, den stereotypa. För visst är det så, är det något man "bör" som häxa, så är det att arbeta med månens olika ansikten/faser. Det cirkulära, cyklerna i tillvaron, återfinns som sagt i allt. För mig är det det som mycket häxkonst handlar om, att arbeta med verktygen och nycklarna så mycket i vardagen att de knappt märks av. Självklara som tandborstning och förebyggande i förkylningstider. Jag tror du vet vad jag syftar på. :)

ÅH! Det här är kompostämen... ;)

Sofia sa...

Det kan du ge dig den på att det är ! Månfaser ligger under högtiderkategorin. Sätter du igång så lovar jag att hänga på ... ;)

Sofia sa...

ps: om du känner för det kan du tom länka eller kopiera detta :)