tisdag 20 april 2010

En av mina mest spelade

Jag var 13 år och det var höst. Vi hade flyttat tillbaka till området jag hade växt upp i, till ett nybyggt hus än närmre skogen, hur nu det var möjligt. Det var Oktober, kanske början av November, grenarna blev allt kalare för varje dag, regnet härskade, vinden härskade. För en tid sedan hade jag sett en video med Björk på tv, jag tror det var Human Behaviour och nu hade jag och mamma varit till köpcentrat och handlat för helgen. Det hade hunnit bli kväll och med mig hem hade jag Debut, skivan, och jag var så nyfiken, sådär nyfiken man bara kan vara när det gäller en ospelad skiva. Jag stängde in mig på mitt rum och kunde se mig själv speglas i fönstret när jag tryckte på play. Jag lade mig på sängen och plockade med tarotkorten men lät dem snart falla till golvet. Jag var nockad, helt igenom förälskad, fann varje spår fulländat och när tonerna av Play Dead ebbade ut tryckte jag genast på play en gång till, och en till...

Inga kommentarer: