fredag 3 februari 2012

Queen of Emotions, Queen of Cups



Jag finner det ytterst märkligt att när vi pratar om kvinnor
och vår närhet till känslor så målas fortfarande bilden fram
av en hysterika
halvtokigt ylande till månen
som om vi fortfarande levde kvar på Jane Eyres tid
och inte alls i den moderna samtida
som om det fortfarande är ett ideal
att vara husets ängel
i direkt anslutning betonas vikten av att kontrollera jaget,
att hålla tillbaka och inte brusa upp mot omgivningen
som om allt vad kvinnors ilska är kan härledas till att vara
ett vuxet barn, till personlighet, PMS eller
projektion
det sägs om henne, den emotionella kvinnan, att hon är för rak,
för neurotisk, för stridslysten
för känslosam
för labil, för mycket men aldrig lagom
egentligen kanske det är hon som är den balanserande
kommunicerande
och omgivningen som är den med det riktiga problemet



4 kommentarer:

mörkersökerskan sa...

HA HA!

Så bra skrivet, och så sant som det var sagt, den här skulle jag behöva ha uppsatt innanför min halldörr, så att alla kan få med sig dina tanker det sista dom gör, när de lämnar mitt hus efter besöket.
Och igen säger jag: HA HA! där fick ni, där satt den, det var så sant det som var sagt, av dig!

Rosenklo sa...

Javisst är det besynnerligt - på 2000-talet. Eller är det besynnerligt att man, att kvinna, förväntar sig mer av omvärlden??

mörkersökerskan sa...

får jag kopiera den? och hänvisa till dig

Rosenklo sa...

Det får du absolut!