måndag 20 februari 2012

Kom dansa en stund




Jag läser litteraturvetenskap, det är vad jag gör
vad jag äter, vad jag lever
dygnets alla 24 timmar och de utöver.
Det är hektiskt men innebär samtidigt att jag får djupdyka ner bland det jag gillar mest, de skrivna orden.

Jag lever 1800-tal. Läser, äter, drömmer Strindberg, om hans Klara och Stockholm, läser Lagerlöfs gotiska noveller...
reste samtidigt i landskapet under helgen,
bland allt det som stoltserade under förra sekelskiftet och sedan dog.
Erikssons resta mausuleum större än expeditionen, den vackra herrgården - nu restaurang.

Lägger undan en del av lösteet för att dekorera tårtan med nästa vecka, dagen min som nästan alltid inte är. Bevakar Bohemian gothic tarot då jag missade den första utgivningen. Faller snart ihop likt en döende dandy.

Det postmodernistiska: ingenting är antingen eller, det är både och - i världarna.


***

Inga kommentarer: