tisdag 4 maj 2010

Godsaker och tuggummin


Det är mycket godsaker i mitt liv nu, kanske inte så mycket i form av ätbara godsaker utan mer i form av insikter, erfarenheter och gåvor av olika slag. Mitt fokus börjar förändras och jag ser fenomen och landskap genom kikarlinsen som jag förr inte har sett. Det är skrämmande och det är roligt. Precis som livet i stort.
Min bokhets har lagt sig avsevärt. Jag läser inte i samma takt längre och jag känner mig inte heller sugen på att beställa hem nya. Jag har en enorm hög här hemma och senast inatt när jag inte kunde sova fann jag en till gammal goding i hyllan som jag av någon anledning inte har öppnat tidigare. Kanske betar jag av högen snart eller så räcker den mycket längre än så. Förhoppningsvis inte men vem vet.
Kanske är det bara hur jag är, att en period av mani avlöser en annan. Jo, det stämmer nog bra. Allt jag vill göra med min tid för tillfället är att måla, påta i jorden och skapa smycken. Och jag bejakar det, i den mån jag har möjlighet. Den iver och lust jag har att måla har jag inte känt på flera år. Den har varit instängd i så många år och för fokuserad på andras eventuella syn på mitt målande. Jag har släppt det nu och återupptäcker. Det skänker lugn på insidan men väcker även en glädje som även den har slumrat.
Undan för undan fyller jag upp en glasburk på mitt skrivbord med tuggummikulor i kulörta färger. Sådana dära man som barn tuggade frenetiskt i ett par sekunder för att frigöra alla safter och sedan snabbt spotta ut när de blev hårda och smaklösa. De är så vackra! Och de påminner mig alla och envar om minnen och upptåg, glädjerus, nyfikenhet, kreativitet, skattfynd på promenader, keliga katter och allt annat som utgör och har utgjort viktiga smällkarameller av lycka i mitt liv. Ett av alla mina sätt att hålla fokus på min väg framåt.

Inga kommentarer: