onsdag 10 mars 2010

Drippelidropp

Vilken underbar, underbar dag! Blev bjuden på lunch ute på byn idag av hjärtat och det slog mig när jag gick för att möta honom att det nog var första dagen utan kyla i luften. Blev riktigt sugen på att sitta mot en solvägg och lapa sol. Men icke, det blir annat av! Snötäcket är fortfarande enormt men solen har gått hårt åt, framför allt idag...

I posten låg ett nytt nummer av Månadens bok och som vanligt för en bokofil som jag känner jag av flera "måste ha/vill ha". Det är en av mina stora passioner, kanske inte direkt en nyhet. Jag drömmer om ett stort bibliotek, med fönster mot naturen, fönsterbräden breda som mindre soffor att sitta i, riktiga öronlappsfåtöljer - allt för att kunna avnjuta böcker från när och fjärran, från då och nu. Jag skulle kunna tillbringa näst intill alla mina dar där och bara läsa, läsa, läsa. Hyllmeter efter hyllmeter med gamla grimoirer och svartkonstböcker, om Moder Jord och mytologier, om folktro och folkmagi.....och givetvis skönlitteratur och andra genrer. Perfekt vore ju om dettta bibliotek och hus låg högt på en klippa vid Medelhavets strand, med pool och turkosblått hav en stentrappa ner. Och bakom knuten, på skuggsidan började barrskogen och det skandinaviska...

Ikväll ska vi köra igång på allvar med vår lilla diskussionscirkel om livsfilosofi. Haha! Vi kommer behandla allt, vilket också är tanken. Vårt syfte är "att på ett lekfullt och kreativt sätt fördjupa vår förståelse för de stora frågorna i livet." Ikväll har vi det något diffusa temat dippa/doppa. Ska bli oerhört intressant att se, eller kanske snarare höra, vad det har genererat till för några samtalsämnen hos de övriga två. Själv har jag lyckats få till det rätt bra, anser jag själv.

Inga kommentarer: