torsdag 18 mars 2010

Dagsljus

Det är grått ute och diset döljer bergen och storskogen. Grannens snögubbe har enorm grenarm i förhållande till resten av kroppen. Skade flyttstädar. Mellan träden öppnar sig valv efter valv och kråkorna flyger söderut.

Det gråa passar mig. Det är som om jag får andrum och möjlighet att komma ifatt mig själv. En hinna, ett yttre dött hudlager lyfts bort.

Jag lever och arbetar med min röda bas, uppå allting annat vilar. Ägnar tid åt mitt arv - som kvinna och häxa samt släktbanden. På måndag börjar jag ännu en studiecirkel - naturen och kvinnokraften. Jag har inga förväntningar, första tillfället får utvisa.

Nornorna fortsätter att vandra bakom, brevid och framför mig. Kraxar via Kråka och hennes systrar. Jag stickar ännu med den röda tråden, har för avsikt att plocka med fler trådar i andra färger. Vill tillverka egna stickor av trä. Två trollstavar i allra högsta grad.

Jag drömmer om en riktig pjäs till skåp, som ett vitrinskåp fast mycket större. Ett gammalt ett, inropat på auktion om sommaren. Som en gång i tiden har stått i köket hos en gammal bondmora, eller i salongen hos en herrgårdsdam. Ett skåp som har använts flitigt och bevarat minnena av dem som ägt det. Ett sådant skåp vill jag äga och förvandla till ett riktigt häxskåp. Vika in altardukar och andra tygstycken jag använder rituellt på något sätt, lägga in ljus, rökelser, aromaoljor och allsköns andra oljor, fjädrar, klor, ben, skallar, stenar och kristaller, tarotlekar, snäckor, örter - allt det jag som jag nu baxar in mest överallt. Jag drömmer skåpet och rummet levande. Vet precis hur. Vet att det kommer en dag.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Åh det vill jag med, ett riktigt riktigt häxskåp där jag kan ha alla mina pryttlar i.

Sofia sa...

Jag har ett helt rött skåp som jag har mitt altare på. En del häxgrejer är där, men det finns också mkt annat i det där skåpet. Funderar på att rensa ut - lägga dessa andra saker i arbetshörna och göra skåpet helt häxkigt/shamanskt ... bra idé, bra idé .. samma idéer flyter genom etern ;)

Rosenklo sa...

Javisst är det en underbar idé!

Vad härligt Sofia, att du är på god väg med ditt skåp. :)