onsdag 5 augusti 2009

Kaniner och födelsedagar

Sitter på min platå och njuter av att äntligen kunna se vad som händer utanför. Inte idag men andra dagar har vi kunnat se kaniner. Jag tror det började med en rymling och nu är de ett par stycken. Känns lite märkligt med vildkaniner i våra trakter, om man nu kan kalla dem för det. Jag tänker på den där platsen i Stockholm, där man brukar åka förbi med bussen hem till Värmland, där det kryllar av dem... Så blir det nog inte här, vi har alldeles för mycket skog och djur tätt inpå... Men vad vet jag?

Idag är det katter och hundar, en helt vanlig dag mitt i veckan med andra ord. Igår fyllde Anders år. Vi gjorde en tårta enbart på frukt och bär. Den blev god och uppskattad om än lite väl mosig i min smak men med smulade digistivekex eller liknande i bottenmoset så kan det absolut bli mycket bättre. Vill iaf pröva att göra den en gång till. Det var ingen stor födelsedag, bara en mitt emellan-ålder men ändock en födelsedag. Vissa tycker den egna dagen inte alls är något märkvärdigt och något som behöver firas, jag som fyller år vart fjärde år är helförtjust i att fira. Men det beror på, i tre av fallen firar jag på en dag som inte är min riktiga och vart fjärde år firar jag dagen efter den jag normalt sett brukar ha, vilket i sig känns märkligt. De där fjärde åren blir jag som ett litet barn, jag fyller år! Det blir även så att de dagar som för andra är speciella inte riktigt blir så för mig. 20, 25, 30, 50 - det är år som de flesta firar, för mig blir det 20, 24, 40, 60. Att fylla 28 eller 32 känns större än 30, faktiskt.

Jag kan dock inte påstå att jag menar fest när jag säger fira. Jag firar hellre på andra sätt, finns det snö när jag fyller är jag helst i backen. Eller gör något annat utomhus. Överhuvudtaget brukar min present till mig själv vara att få träna. Jag vet inget finare att ge till mig själv än en träningstund. Jag tycker även om att fira andra men vad är det man firar? Bara ytterligare ett år, inget märkvärdigt eller speciellt i det, det kan jag verkligen tycka men samtidigt, året har, i de flesta fall, 365 dagar. Att få en specifik dag för sig själv, när man blir behandlad som kung eller drottning, det är en rättighet. Alla förtjänar vi den här dagen. Men visst, om man hellre tar den en annan dag, av en eller annan anledning gör äl detsamma, huvudsaken, tycker jag, är att man tar och får den.

Inga kommentarer: