lördag 22 augusti 2009

Hallon

Under dagens skogspromenad hade jag förmånen att kunna få njuta av plockade skogshallon. Så himla lyxigt! Det slog mig vad otroligt gott det är med nyplockade hallon och vad sällan det faktiskt händer för mig. Inte för att jag redan vet att det är sjukt gott men det blev en slags aha-upplevelse. Jag brukar lyxa till det ibland på helgerna med Brämhults hallonjuice och djupfrysta redan nämnda bär får gärna fungera istället för plockgodis men ingenting slår färska och nyplockade. Minnen från barndomen bubblade upp: då jag stod vid vår enorma hallonhäck och bara molade in stora och mogna hallon...

Dessutom är det något visst med att bara få äta något enstaka bär. Känna smaken och eftersmaken en längre tid. Låta det bli till ett smakminne att plocka fram under vintern. För så är det tycker jag, minnet av något enstaka dröjer sig kvar långt längre än något i större kvantitet.

Och givetvis har ju hallonen även den där perfekta röd/rosa färgen som jag bara älskar helt passionerat...

Inga kommentarer: