torsdag 6 augusti 2009

Fjärilen


Fjärilen som budbärare
Och återigen förde fjärilen mig till den pinne jag sökte i mina drömmar. Historien upprepade sig som förr, den här gången helt omedvetet. En liten tallgren med en yoni på mitten, kan hända blir den handtag i en kvinnoskallra, kan hända blir den till någonting annat.
För mig är fjärilen budbärare och portvaktare och jag använder mig gärna av dem som hjälpare, har så gjort många gånger genom åren, bland annat när jag skall finna en ny stav. De är mycket speciella för mig och det brukar innebära något speciellt när de är centrala i mitt liv. Många gånger när den inre utveckligen är i fokus, och spinner positivt i livsväven.
La mariposa, fjärilskvinnan
"Fjärilsjungfrun är den kvinnliga fruktbarhetens makt. När hon forslar pollen från plats till plats korsbefruktar hon, liksom själen befruktar intellektet med nattens drömmar, liksom arketyper befruktar den vardagliga världen. Hon är centrum. Hon fogar samman motsatser genom att hämta lite på ett ställe och placera det på ett annat. Det är inte märkvärdigare än så att åstadkomma förändring. Det är vad hon lär ut. det är så fjärilen gör. Det är så själen gör.
Fjärilskvinnan korrigerar missuppfattningen att omvandling är något som är förbehållet de svårt hemsökta, de fromma eller de otroligt starka. Självet behöver inte försätta berg för att åstadkomma en omvandling. Litet duger. Litet räcker långt. Litet ändrar mycket. Fruktbarhetens makt gör det obehövligt att försätta berg.
Fjärilsjungfrun befruktar jordens själar: Det är lättare än ni tror, säger hon. Hon viftar med solfjädern och hon hoppar och sprider pollen över alla som är där: urinvånarna, småbarnen, turisterna, varenda en. Hon använder hela sin kropp som en gåva, sin gamla skröpliga, feta, kortbenta, korthalsade, fläckiga kropp. Detta är kvinnan i kontakt med sin vilda natur, hon som tolkar det instinktiva, hon som är fruktbarhetens makt, hon som läker och lagar, hon som minns den gamla kunskapen. Hon är La voz mitológica. Hon är vildkvinnan förkroppsligad.
Fjärilsdanserskan måste vara gammal därför att hon representerar själen som gammal. Hon är bred om höfterna och baken därför att hon bär på så mycket. Hennes gråa hår är tecknet på att hon inte längre är underställd tabun ifråga om att röra vid andra människor. Hon får ta i alla: pojkar, spädbarn, män, kvinnor, småflickor, de gamla, de sjuka och de döda. Fjärilskvinnan får röra vid alla. Det är hennes privilegium att vidröra alla, nu äntligen. Däri ligger hennes makt. Hennes kropp är fjärilens, La Mariposa.
Utdrag ur: Kvinnor som slår följe med vargarna - myter och sagor om vildkvinnans arketyp av Clarissa Pinkola Estés

Inga kommentarer: