onsdag 14 augusti 2013

Om det vilda i vildväxterna

 
 
 
 
 
Det är något med de här drömmarna.
Som fångar in mig. Får mitt hår att locka sig.
Det vilda.
Som lockropar. Påminner. Kråmar sig.
Mot mitt skinn, mina tankar och drömmar.
Det är som om essensen av skogens vilda väsen,
hoppar ner i mina korgar och påsar,
blir med hem. Och fyller ut som arom i allt
som skapas utifrån. I juicer och smoothies,
soppor och syltar, i kakor - smaken av vilt.
Av meddelanden och orakel, funnet och gömt,
från naturen till mig att vårda. Tolka. Att sluka.
Ibland att konservera till vintern.
Den som redan rider, vet vad jag pratar om.
Växterna och örterna som allierade.
Låter det märkligt?
Betänk alla ämnen, kemikalier och gifter som följer med köpematen.
Att äta organiskt, ekologiskt och handplockat,
har många fördelar, inte enbart de mest uppenbara.
 
 
*
 
 
 
 
 
 
Pics via Shantichild

Inga kommentarer: