tisdag 13 augusti 2013

Mellan liv och död återfinns jag

 
 
 
 
 
 
Med mörkret på intåg
och de svala stjärnkvällarnas fukt
så blandades min egen palett i mörka färger.
Dovare toner.
Med skördeplock och tillvaratagande,
växande gräs och starten på en annan slags förruttnelse
kliver jag omkring rätt stel till sinnes.
Det är inget som går över på en dag,
en slags höst är här.
 
 
Om yttre höstar sprakar jag.
Ställer stilleben, plockar in och plockar om,
tänder som alltid ljusen. Liksom tekoppen.
Stämningsmusik. Dofter.
Middagar och fikastunder. Ett glas vin kvällar.
Samtal.
Linne och ull.
Siden och det skiraste skirt.
Boken. Filmen.
Tystnaden.
Gammeldansen ner i dödsriket och tillbaka.
Den höga luften.
Färgerna i mellanrummen.
Jag vet hur att tillvarata, skapa stämning.
Boa in sig, kura. Och allt det där andra synonyma.
 
 
Lika öm är jag inte än mot en inre storm.
Någon vaniljdoft är inte direkt spridd
om man säger så. vilket jag gör.
Jag har utvecklats.
Vet att mer ömsinthet kommer med det här varvet.
Saker och ting lär ordna upp sig.
Tills dess plockar jag bären, svamparna.
Idag, de solvarma hallonen.
Den där doften av vanilj som bara skogshallon har...
Den, just den, är det jag vill åt.
 
*


Inga kommentarer: