måndag 5 augusti 2013

Är det möjligtvis en kräftskiva på G?

 
 
the ballad of two moons by Marta Orlowska
 
 
Augusti snurrar på.
Med mörkare kvällar, mörkare måne
och rikare skördetid.
 
 
För första gången på jag vet inte hur många år
är jag sugen på kräftskiva.
Jag som egentligen inte ens gillar kräftor.
Kan kanske ha med allt flytande Ranblod i ådrorna att göra.
Kräftor i egen lag, kryddost, Västerbottenostpaj,
kulörta lyktor, ljus i sommarnatten.
På något märklig sätt lockar det mig.
 
 
Ingen festkväll utan följt av en tarotläggning.
Följt av drömmande.
Det här med att skörda frukter i de egna vattendjupen.
Det som lever i mörkret redo att fiskas upp...
 
 
Ja, det slår an en klang inom mig.
Än vet jag inte vad som händer med den.
 
*
 
Painting: The Ballad Of Two Moons by Marta Orlowska
 
 
 

Inga kommentarer: