tisdag 14 december 2010

Jag dansar med dig nu

Nordljuset drar i mig, sänder ut tentakler av iskristaller och skatfjädrar, ångor av rykande kryddte och skelettarmar till björkarmar. Susande virvlande lockar det ut mig på fälten, in i skogen, in i drömlandet och tillbaka. Viskar ord och symboler, gör mig besatt, tills jag har tolkat och vaggat in. Suger in mig i mjukaste bomullsvitt, kristyrstarkt, marshmallows och friskaste apelsingult.

Återkommande är jag bland isflaken och norrskenen. Återkommande dyker jag med valarna och sälarna. Ner, ner, ner och än längre ner. Skapar utrymme, skapar rörelse. Jag dansar med dig nu Sedna. Dansar med dig. Lär känna din familj och omgivningar. Expanderar. Krymper.

Förstår ännu inte kopplingen.
Fullt ut.

Det är skogsvattnet. Vänervattnet och oceanvattnet. Fostervattnet. Det är där allting börjar. Där, i de innersta djuptrakterna. En och samma källa.


Ett urverk som tickar. Moln som passeras. Papper som rivs.
Och ute blir det allt mörkare.

Drömtid

Inga kommentarer: