torsdag 25 november 2010

Naturlagar och festblåsor

Återigen vandrar jag strandkanten efter en storms rytande. Ytterligare en gång ramlar gamla svallvågor in mot land, de som var så långt ut, de som var mitt i. Det gör inte så mycket, för som sagt, jag hittar sånt jag kan skapa av. Går här med min korg och samlar. Tång och sjögräs, snäckor och musslor - med en och annan pärla, pinnar och kottar, torkade blommor, skräp. Allt möjligt tar jag till vara på. Och ovädret är inte över. Jag förstår det på riktigt nu. Det kommer aldrig gå över. Det här landskapet är dramatiskt. Det är så vid kustens utpost. Sagolikt vackert och lugnt, följt av piskande storm och orkanbyar. De som bor så lär sig leva med det, blir en del av det. Jag försökte trotsa, gå emot, bryta naturlagar. Sådant är omöjligt. Jag stred en obeveklig strid. Jag behöver lära mig och det är av Vänerhavet, av oceaner, av fostervattnet, jag kan lära mig.

Och det är som jag aldrig förstod hur nära släkt de är Ran, Skade och Hel. Så nära, så nära, precis som bröderna från Olympen. Och jag vänder blicken norrut-västerut, mot Norges fjälltrakter och bortom, bortom kusten och bortom, bortom Nordatlanten och lite till. Till Grönland som inte alls är grönt. Och där, där i de isiga mörkervattnen återfinns hon. Sedna, livgiverskan och förgöraren, som en slags moder för de tre nordiska. Deras egenskaper bär hon. Halva ansiktet liv, halva död. Halvt människa, halvt valross. Den som kommer förbi och fram - den har mycket kunskap att hämta.

Och jag vill ha en riktig festblåsa. Rysch och pysch, paljetter och rosetter. Färg. Lanvin för H&M var fantastiskt, helt bedårande fantastiskt. To kill for. Kanske sällan det är riktigt sådana fester men ändå, scenklädsel tänker jag. Läsa dikter iklädd påfågelsklänning....helt olikt min tanke om begravningshatt med flor, svart klänning och röda skor.
Liksom både och.
Man är väl den där dramatiska utposten vid kusten. Man är väl det där landskapet. Man är väl den där naturen. Hälften solsken, hälften stormby, hälften liv och hälften död.

Halvt människa, halvt valross.

Inga kommentarer: