fredag 10 september 2010

Walk like a panther

Jag fashineras av äventyraren/storviltsjägaren/jorden runt seglaren, i nutid såväl som i historien. Tjusas av berättelserna och fantasin det sätter igång. En av dessa är Natasha Illum Berg.

Jag lyssnade aldrig till hennes sommarprat i somras men jag gjorde det imorse. Kanske en dag när jag som mest behövde det. Hennes vackra röst och poetiska, raka och självklara språk. Påminnelsen om viljan, instinkten att slipa till. Att det är vi själva som bestämmer världen, att det är vi själva som bestämmer över oss själva - vilka drömmar vi väljer att vårda och vilka vi så självklart mördar av olika anledningar varav godkännandet hos andra är en av de större. Och dessutom en kvinna som så självklart är kvinna och inte trycker ner sin existens utan tvärtom, kräver sin plats. Bara det! Hur bortskämda är vi med det? Det gav mig så mycket kraft! Och nu vet jag precis vad jag vill läsa i höst. Dåligt kan jag dock tycka, skrämmande dåligt att de svenska förlagen inte ger ut henne förutom den första boken, Floder av röd jord.

För den som ännu inte har lyssnat rekomenderar jag starkt att gå in på P1 och söka sig till lyssningsarkivet. Ett sätt att förlänga sommaren lite till. För nog är det väl lite så tycker jag, att under sommaren är man så upptagen med så mycket annat att det är först nu, när yran lägger sig och mörkret träder in som det är så härligt att krypa upp i fåtöljen med en kopp te och lyssna ikapp... Fast visst, en radio på stranden eller i trädgården brukar ju funka det med..

Walk like a panther

Inga kommentarer: