måndag 20 september 2010

Fruset hjärta

Värm ett fruset hjärta, står det på teförpackningen
och jag tänker att det är många
som borde få förpackningen i det här landet
så många kalla själar som tröstlösa vandrar mörka korridorer
så många som hatar vargar, kråkfåglar och mångkultur
när avbilden i spegeln är det egentligt svårhanterliga
likt förrädiska svampar ploppar de upp i skymundan
när all uppmärksamhet riktas bortåt, uppåt

Jag lossar på bandet av spets
som hållit ihop samlingen av silverbestick,
långhalsade gafflar och knivar i sirliga silversmedsmönster
som legat stilla och bortglömda i en byrålåda alldeles för länge
först nu har de plockats fram för att åter putsas och användas


Och tiden har stått stilla,
alldeles stilla sedan decennier tillbaka

3 kommentarer:

mörkersökerskan sa...

väldigt fint skrivet. Jag läser och njuter, som vanligt.

Asynja sa...

Jag vill bara tacka dig för en jättfin blogg.
Dina vackra ord är en skönhetsupplevelse.

Rosenklo sa...

Hej Asynja! Vad kul, tack! Vad glad jag blir, att du tycker om det jag skriver. Nu blir jag nyfiken, ska kika in till dig.