måndag 14 december 2009

Om lite av varje

Äntligen snöar det igen och jag får sjukt härlig julfeeling. Jag tror det kommer ligga kvar, återigen, det känns som det.

Jag har sett så mycket bra film de senaste dagarna. Underbart med biblioteket! Utan inbördes ordning, här kommer filmer som bara måste ses:

* Coco Chanel - Jag ljög, det var helt klart den bästa filmen på länge. Men så är hon även en stor förebild till mig. Man behöver inte gilla mode, den handlar om så mycket mer - om man frågar mig. Dessutom miljön, musiken, stilen...

* La Vie En Rose - Spelar ingen roll att det var ett destruktivt leverne, Edith Piaf inspirerar alltid.

* The Wrestler - Mike Rourke (eller hur han nu stavar) är mästerlig. Ingen annan än han skulle kunna ha gjort rättvisa åt filmen. Så oerhört gripande.

* Det regnar alltid i Provence - Jag vet, jag bara älskar fransk film. Får aldrig nog, ser det typ jämt. Den här var riktigt underhållande. Tydliggör rollerna man har gentemot varandra i olika relationer, främst familjen. Dessutom är den mästerligt berättande om intervjuteknik, såå roligt!Ska man se en fransk film det här året så är det den här.

* Frida - Om Frida Kahlo. Ser om den med jämna mellanrum, senast igår. Min absoluta favorit bland konstnärer. Så grymt passionerad och lidelsefull!

Jag är grymt, grymt - GRYMT - sugen på att införskaffa filmen av Gösta Berglings saga. Ett stycke svensk filmhistoria är vad det är. Selma Lagerlöf är alltid bra och filmaterseringen går verkligen inte av för hackor. Det är kult! Att se den i mellandagarna, med en gigantisk tekopp, nerbäddad i soffan med en filt är precis vad jag känner för.

Och när jag inte ser på film, tänder ljus och myser med hjärtat och tekoppen så läser jag. Just nu läser jag om Carlos Castaneda. Plöjde böckerna i sjuan och får villigt erkänna att jag glömt bort det mesta. Fast nu blir jag påmind om varför jag har glömt bort det. Jag erkänner villigt att jag inte alls tycker de är så bra som ryktet säger. Kanske tar det sig? Jag minns inte men jag hoppas det. Just nu ger de mig absolut ingenting. Däremot är jag åter sugen på Lynn Andrews. Ja, jag vet. Det är inte heller en författarinna med gott rykte men jag älskar hennes böcker. Sanna eller inte - de tilltalar mig.

Vi träffade brorsan till vår käre vän Conny igår. Han berättade en glad nyhet som gjorde oss riktigt varma i själen.

Annars var det stora fikardagen igår, lussedagen. Fikabrunch när vi vaknade sent, tätt följt av det numera traditionsenliga adventsfikat med vänner här hemma hos oss och sedan avslutningsvis hemma hos kära vänner till Anders familj. Sådana dagar inträffar inte alltför ofta, tack och lov men de går inte av för hackor!

I eftermiddag ska jag läsa Dracula med mina elever, samtala om vampyrfilmer och sånt. Ah, vilken härlig dag!

Inga kommentarer: