fredag 11 december 2009

Morgontankar

Jag tror det är idag jag insåg storheten med Spotify ändå. Jag har klagat, tyckt att halvkasst ljud och mycket reklam inte är sättet jag vill avnjuta musik. Hell no! Men så vaknade jag med ett extremt behov av att lyssna på Alica Keys. Det var inte igår kan man säga. Och genom ett trollslag så var Spotify en enkel lösning. Så nu sitter jag här i gryningsljuset, lyssnar på min gamla favorit och känner ett sug efter att starta dagen.

Alicia Keys... Året var 2002. Jag stod singel, efter två långa förhållanden. Världen låg för mina fötter och jag var redo att upptäcka den. Redo att upptäcka och utforska mig. Jag lyssnade på Alicia Keys och Tweet dygnet runt. Hittade in i r´nbn, in i hip hopen och vidare in i jazzen och bluesen på ett sätt jag inte lyssnat till det tidigare. Och genom just A.K och Tweet fann jag min finska brutta till väninna. Jag tog körkort, åkte buss och tåg härs och tvärs och hade fjärilarna på mina axlar. Jag gjorde tedrickandet till mitt signum, jag gjorde misstag och lärde mig inte alltid av'et. Jag var på fik och nattklubbar nästan mer än hemma. Jag tränade 2ggr/dag och reste till Thailand i slutet av året. 2002 var startskottet på något nytt. Mycket bra men givetvis inte allt. Vi var som sockerstinna barn på julafton.

2009 och mycket har förändrats. i princip allt. Tack och lov! Haha!! Nu är det nästa level som gäller. Fest och dans vill jag alltid ha i mitt liv men på en annan nivå. Nu vill jag att festglamouren ska vara min glädje av att befinna sig på rätt plats i yrkeslivet. Jag VET att jag kommer komma dit även fast jag är för upptissad för att kunna se det nu. Och hey, egentligen, hur viktigt är det att jag ser just här och nu? Finns väl annat jag kan tänka på kan jag tycka. Numera lyssnar jag nästan aldrig på hip hop, det är ytterst lite som tilltalar mig. Men r'nb är kvar. Gamla klassiker från Motown eller nytt med just Alicia Keys är bara för underbart! Att starta dagen med, att lyssna på när jag målar eller skriver, när man lagar mat, främst på helgkvällarna, att ha i lurnarna när man åker buss - framför allt det. Eller som sängkammarmusik, det funkar alltid.

Fjärilarna runt mig blir liksom extra glada då.

1 kommentar:

Sofia sa...

Bra tips. Tränar till det ... vilket jag behöver ;)