måndag 7 december 2009

Att utvecklas

All snö är borta och det är återige bara tråkväder. Min dröm om en vit jul känns långt borta. Fast ändå, att bo i norra i Värmland är ju inte direkt samma sak som att bo vid Vänern. Där det i princip krävs att den fryser till för att snön ska kunna lägga sig. Hur är det nu det lyder, det där jag försöker praktisera? Ja, just det! Det viktigaste först, en sak i taget...

Det viktigaste först, en sak i taget. Det är ofta, märker jag, som det som är viktigast inte hänger samman med det som jag skulle vilja. Oho, säger jag det, nämen vilken insikt! Jo men så är det, insikten har kommit först nu. Och det är svårt att lära sig praktisera det känner jag. Min ork räcker inte till, jag får portionera ut. Och ut kan det inte komma lika mycket som jag vill. Därför spiller jag ut ännu mer genom att nära konflikten. Att lära sig acceptera.... Att ha tålamod.... Det är många lärdomar som ska befästa sig i mig.

Jag tror mig förstå, först nu, storheten i tydlighet. Tydlighet. Det blir dagens tema.

Inga kommentarer: