torsdag 19 september 2013

Septemberbad

 
 
 
 
 
För varje dag någon mer nyans av höst.
Lite mer av svagt rött, orange och hela det sprakande spektrumet
av färger.
Men inte fullt ut. Än.
Mina bad upphörde aldrig.
Det här är året när jag förlänger säsongen mer än tidigare.
Regelbundet packar jag ner handduk och varma strumpor i väskan,
släpper dagen i motionsspåret och avslutar omhuldad av vattenmassorna.
Jag kan inte påstå att de är värst långa numera, baden,
men tillräckliga. De uppfyller sitt syfte.
Om en sjö låg mig närmre än vad det gör,
skulle jag antagligen bada dagligen men det gör det inte.
Det sägs ju att det är det det ska till för att bli året runtare,
att de sker dagligen.
Men jag tänker att någonstans måste man, jag, ju börja.
Så jag gör det såhär som jag gör.
Och njuter.
Och trots att det inte är så fasligt sent på året utan fortfarande September
tycker jag mig ändå redan märka av de hälsosamma effekterna.
Såsom exempelvis ökad blodcirkulation.
Att förlänga säsongen är inte fasligt svårt tycker jag,
det faller sig rätt naturligt för mig att inte upphöra,
värre är det nog att börja tidigare på säsongen.
Då är det liksom någonting annat.
Då har jag blivit van det varma på ett annat vis.
Kalla inslag i duschen har nog ingen större betydelse i just den bemärkelsen.
Fast vad vet jag. Det lär märkas av nästa vår.
Nu är September - höst med inslag av sommar.
 
*

Inga kommentarer: