söndag 1 september 2013

Med månen som en slags kompass

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Återigen reste jag landskapet.
Från vildskogen till Vänerkusten,
till bördiga fertilitetsjorden och vidare.
Vidare till bergen som minner om Jotunheim,
till höjderna där landskapet blinkar olikblånyanserna,
alldeles likt en ripsmatta.
Och vidare ut längs små grusvägar, skogsvägar
där Varg, Björn, Korp strövar, flyger majestätiskt fritt.
På sätt och vis.
Och Hem.
Och under tiden radion på P2 liksom jorden runt och tillbaka
under en och samma dag.
Den glänsande Vänern, vikingajorden, ekskogen,,
kohagarna, höjden, det andra bekanta.
Allt under en dag.
Likt en katt strosandes reviret.
Joväl.
En djupdykning ner i min själ.
Ner i vrårna, ner för att hämta upp.
Bringa till ytan.
Det gör ont. Värker.
Och läker alldeles förträffligt.
Jag bringar en ny slags ordning
där ko, honung och sensommargräs är framträdande.
Jag tror jag vet vad det vill säga i fråga om harmoni.
Under tiden en mörkare månhalva -
det yttre och inre manifasterat.
 
*
 
 
 
 
Pics via Shantichild

Inga kommentarer: