onsdag 2 februari 2011

Citronkaka

Vilekn underbart härlig dag! Solen skiner, snön smälter från taken och det är så mycket vårvinter i luften att det är omöjligt att inte storle. Jag har alltid tyckt att Februari är en helt bedårande månad - och inte enbart för att jag råkar fylla år. Vädret brukar vara helt fantastiskt att vara ute i. Men vädret idag, det påminner mer om Mars. Bara nyutslagna snödroppar och mörka kattskuggor som fattas. Så härligt att det faktiskt har varit en perfekt vinter so far. Snön kom för att stanna i November, kallt har det varit, massor av snö, vackra och fina dagar att vistas utomhus i. Perfekt droppande lagom till ljuset växer till sig. Jag skulle inte kunna begära mer i mina drömar. Sååå underbaaart! Och allt sedan den där första snön har jag gått omkring med känslan av att det kommer bli en tidig och varm vår. Jag mins vårterminen jag först började på universitetet. Då lunchade vi utomhus och solade på rasterna redan i början av Mars. Det är sant, jag minns det såväl just för att jag flyttade i samma veva. Det året låg jag och en väninna och solade på klippor på långfredagen - så vi skulle kunna vara bruna på festen i skulle till på påskafton. Kanske blir den här våren inte lika hysteriskt varm men jag tror ändå att den kommer komma i närheten.



Jag hittade ett recept tidigare idag och då jag hade allt hemma passade jag på att baka citronkakan. Sanslöst gott. Jag är riktigt förtjust i fräscha smaker, föredrar det big times framför söta smaker. Då det är ett amerikanskt recept fick jag omvandla till Celsius från Fahrenheit. 350 grader F motsvaras av 176,6 grader C, alltså 175 grader... Min anledning till att baka mitt i veckan, det är riktiga disaftonsdagar i dagarna.

Inga kommentarer: