onsdag 26 juni 2013

Syrensaft







Säsongen för blommande syrener,
må kanske visserligen vara över,
även fast jag såg ett par åldriga buskage ännu blomma
i kohagen i söndags.
Men ändå.
Jag skriver om dem lika fullt...


Häromveckan gjorde jag hemmagjord syrensaft
från det här receptet.
Inte alls så mycket raw, men ändå.
Jag prövade det lika fullt...


Efter att ha låtit det stå och dra ett par dygn
hällde jag upp den koncentrerade saften
på flaskor och fina glasburkar.
(Två flaskor och en mellanstor burk.)
Prövade den häromdagen och fann den riktigt söt,
och saftig...
I receptet står det att den ska blandas 1 del saft och 3-4 delar vatten
men om man som mig vill ha svag saft
blandar man med fördel mycket mer vatten.


Själv kommer jag göra som en av kommentarerna rekomenderar:
frysa in koncentrat i iskuber och servera till vitt vin.
Tror jag kommer bli en riktig hit

*






Pictures via Shantichild

Inga kommentarer: