onsdag 10 april 2013

Oliv- och chokladkex med getost

 
 
Healing Lotus Aromatherapy
 
 
 
Jag ramlade över ett förträffligt recept tidigare idag
på oliv- och chokladkex.
Av Leila Lindholm för många år sedan.
Visserligen ser jag det ofta i receptsamlingen,
och visserligen resulterade det en gång i ett enormt brännmärke
vars ärr fortfarande pryder min arm.
Men det var då och något feltolkat.
Så jag bestämde mig för att nu, flertal år senare pröva det igen.
Lagomt spontant.
Och de blev så goda!
Så otroligt goda!
Och inte det minsta raw...
 
För den som vill pröva:
 
1-1 1/4 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
½ tsk flingsalt
1 dl extra virgin olivolja
½ dl hackade oliver
1 msk sesamfrön
100 g getost
 
Blanda samman alla ingredienser i en bunke.
Forma degen till en rulle och lägg in i frysen ca 1 timme.
Skär dem i tunna skivor och lägg på bakplåtspapper.
Grädda i ugnen ca 10 min på 200 grader.
Låt kexen svalna och servera med lite getost.
Toppa med nymalen peppar.
 
Givetvis behöver man varken oliver eller getost,
det där gör man ju hur man vill med.
Men underskatta inte oliverna!
Det är sältan från dem och saltet som gör dem till något extra.
 
Gott att bjuda på som tilltugg till en fördrink
eller ihop med annat som snacks eller hur man nu tänker.
Själv serverar jag dem till te.
Det blir också en höjdare.
 
Sen kan jag tycka att det är en fin present.
Lägga i en fin glas- eller plåtburk med papper.
Dekorera med ett fint band.
Om man nu lyckas hålla sig från att äta upp dem.
 
*
 



Inga kommentarer: