torsdag 26 augusti 2010

Mindre kanin och mer kaktus i mitt liv

Och det är väl så att den där vita kaninen, den är inte mitt ansvar. Inte mitt ansvar att bry sig om och värna om. Och inte den där andra i mänsklig form heller för den delen. Vad jag kan göra är att skriva en insändare i det lokala bladet. Och det tänker jag göra. Inte tämja vildad kanin (som om det inte är nog svårt med en "tam"), inte införskaffa kompis. Utan framföra min åsikt om precis vad jag tycker om saken. Jävla människor. På jävligt många sätt.

Jag unnade mig en ljuslykta idag, fast pengavakterskan i mig skrek hold your horses. Jag struntade fullkomligt i henne och släpade hem min höga, silvriga och mexikanska kaktus. Den är fullkomligt onödig och alldeles alldeles underbar. Kitch och tingel tangel.... som om jag skulle kunna motstå.

Ikväll Dionne Warwick och tapetklister, på lördag poesiläsning i Småland och Säljerydfestivalen. Nästa fredag en läsning till, jag kör min första miniturné skulle man kunna säga och det gör jag. När alla tankar slutar virvla och trassla in sig likt höstlövsyrseldans då är det rätt gött att be me faktiskt.

Tänk om vi alla kunde få betalt för att vara våra egna (inre) trädgårdsmästare, visst vore det helt kanon?! Som om vi inte sliter och gör ett heltidsjobb....

6 kommentarer:

mörkersökerskan sa...

så trevligt med din alldeles egna miniturné.
Den tar inte vägarna härom? så vi fick en chans till att träffas igen.
Snart är det Gbg:s Bokmässa och jag skall volontärarbeta där åter.
Så skönt! annars så hade jag förmodligen inte haft råd med entrén, och till på köpet får jag välja en bok för varje arbetspass som jag kör.
Längtar så efter en höstfikahelg- med dig när jag läser det (som alltid) inspirerande texterna som du har plitat ned.
kanin kanin, på dig, VIT kanin.

Rosenklo sa...

Nej, min lilla turné gick inte åt ditt håll däremot åkte vi förbi "hon med alla träden och fåglarna". Vi hade aldrig tid att stanna till, vilket var väldigt tråkigt när vi var så nära...

Men vet du vad! Jag ska också arbeta på bokmässan. Jag ska vara scenvärdinna vid Värmlandsmontern tor, fre och lördag. Då måste vi ju ses! kanske att vi inte får tid till något längre men något kan vi säkert få till. Om inte annat är jag tillgänglig efter stängningsdags, eller vid lunch...

Höstfika, höstfika, höstfika...

mörkersökerskan sa...

åååååh, under vilka tider jobbar du? så kanske jag kan korrigera mitt schema.
Var sover du? när du är här. och är det med fler människor, på din färd hitom?

Rosenklo sa...

Jag ska på möte om'et ikväll, så jag vet mer om tider imorgon. Det är jag och A som åker ner och vi får boende på ett vandrarhem i närheten. Iiihhh, vi måste umgås!!!

mörkersökerskan sa...

okej, vet du mer nu? eller skall vi talas vid, via e-mail istället?

Rosenklo sa...

Jaa, nu vet jag mer. :) Jag mejlar dig istället.