måndag 5 juli 2010

Samlingsark

I kaninens trädgård har en röd friggebod med vita knutar byggts upp. Jag tittar på mitt mässingsur som visar att tiden har stannat. Nu, nu, nu och nu igen. Jag har tusen och ett myggbett. De kliar, sticker och är för jävligt jobba men var och ett rymmer fina minnen från helgen. Solstrålar genom en prisma, silar dagar och kvällar fantastiskt njutbara. Jag lyssnar på Tom Pettys nya och prövar nya färgerna.

Jag reser med Hel. Och så är det med det. Och av den anledningen skapade jag spontant en ritual när jag stod i trevägskorsningen sent igårkväll.

Och det är klibbigt varmt. Det kvalmiga lägger sig som en stor yllefilt över landskapet. Jag kan inte andas. För ett sugrör upp till ytan, sänder ut tentakler i världsrymden. Letar luft. Letar liv. Vänder min kind till den fuktiga jorden. Förvandlar mig till en daggmask och kryper ner i mörkret, ner bland rötter och döda skal. På andra sidan jordklotet slår en fjäril med vingarna. Visar upp sprakande rött och ögon som inte finns. Den ryms i en handflata men har endast skådat regnskogen.

6 kommentarer:

mörkersökerskan sa...

jaa, fina minnen från helgen, då och då och då, befann jag mig mitt uppe i nuet och laddade med stärkande kompis-energi.
Lästa Majas lilla samling med texter (av dig) tyckte så mycket om pepparkakelandet.
Jag önskar mig ett ex av den, för den var så fantastiskt fin.
Tyckte också om dina uttryck "silverhaggan" och "månvattnet".
Vill så gärna tillbaka igen, nästa år, men fler dagar och bara vi.
Njuter i efterdyningarna av dessa fantastiska dagar

Rosenklo sa...

Fler dagar och bara vi, givet! Fantastiskt fina stunder som ploppar upp lite då och då.

Vad glad jag blir - och rörd, att ni plockade fram häftet. Givetvis kan jag skicka dig ett alldeles eget exemplar av Pepparkakelandet. Var det så du menade? Eller hela häftet? Isf behöver jag höra med Maja vad det var för texter haha!

mörkersökerskan sa...

jag läste alla texterna, som var jättefina.
Men har du bara koll på pepparkakelandet, så duger det bra, för den är verkligen jättefin.
Får jag lov att läsa upp den i form av högläsning om vi har något möte med andra häxor, vid tillfälle? naturligtvis inte utan att tala om författarinnans namn då.

mörkersökerskan sa...

hallo?!!

Rosenklo sa...

Hej!

Hehe...kanske har jag solsting, eller stolsting??! Haha!

Klart du får läsa den! Jag ska sammanställa lite till då men jag lovar inte att det sker den närmsta tiden. Lite mycket just nu och dator känns inte så lockande. Men om några veckor, kanske... ;D Hihi!!

PUSS & KRAM!!!

mörkersökerskan sa...

okej! tack, gumman gumman.
Ser fram emot det, när höstmörkret börjar att sänka sig.
Nu drar jag snart iväg till: sagolandet Luxemburg och till olika orter i Holland, skall bli underbart.
Ha det bara bäst.