måndag 12 juli 2010

.....

En nyans som vägrar blandas till och påminner om taggen i hjärtat. En violett dimma, purple haze, och något som likt gelé glider ur mitt grepp. Som att fånga grodyngel en vacker sommardag. Det brukar vara först när man tar det varligt som det går bra. Ett steg tillbaka, andas in och ut, låta andetaget explodera i bröstkorgen. Nej, jag backar ett par steg till.

Det är varma, varma vackra dagar. Ljuvligt kvalmiga och klibbiga. Och fyllda till bredden av värmländsk naturmystik och kultur. Igår var vi till Bengt Berg och Heidruns, en fin resa upp till Torsbytrakten. Lyssnade till en skön mix av olika musikuttryck där kanske Nina Ramsby hörde till det vackraste. Vi bytte ett par ord och kramar, en ljuvligt vacker och ödmjuk kvinna. Det är sällan, anser jag, som en sådan ödmjukhet inför livet och artisteriet återfinns. Genomvackert. Och genomärligt.

Bortom höghusen, bland de blånande träden, lurar mörkermolnen. Vi bjöds på underbart regn- och åskoväder i Fensbol men hem hit ville det aldrig. Lurade i utkanterna bland bergen, där det fortfarande ligger kvar i nattlägret. Läget är oförändrat. Och jag väntar...

4 kommentarer:

Sofia sa...

Åh Nina Ramsby är underbar. Påminner mig om att jag funderade på att göra en kavalkad om förebilder - färgstarka, vackra, roliga, queera kvinnor (och kanske en och annan pärla till man). På bloggen - eller på Komposten? Skulle du ha lust att hjälpa till om jag drar igång en tråd på Komposten? ...

Sofia sa...

Det finns ngt violett i luften nu - svårfångad som du säger - men o så underbar ....

Rosenklo sa...

Violett...bara namnet klingar så poetiskt vackert... kanske är det augustiälvan som skymtar i ögonvrån. Något förtidig, otålig till sinnet, lekfull och redo för upptåg..

Tycker det låter som en helbra idé Sofia och jag nappar gärna men just nu är jag ruskigt inaktiv på nätet, egentligen. Suger på den karamellen, liksom tidigare bra förslag, och återkommer längre fram, med förhoppningsvis intressanta inlägg. Hehe.

Sofia sa...

Det tycker jag du ska göra. Själv försöker jag att inte skriva alltför långa inlägg eller dra igång för mkt och istället skriva fokuserat och vara sommar - så det passar faktiskt bra .......... violett på dig