tisdag 17 februari 2015

Honung med granskott

 
 
 
 
 
 
 
 
Jag fick en släng av en förkylning.
Jag blir sällan sjuk men som vanligt inträffade det
när jag inte hade garden uppe och inte
hade med det i tanken tillräckligt.
 
 
Så jag klär mig varmt, dricker mycket
och gör allt det jag behöver i ett lugnare tempo.
Dessutom äter jag och smaksätter mitt te
med granskottshonung.
 
 
I våras gjorde jag ordning ett par burkar
för att ha till hands nu under vintern
men det är så gott att ha som smaksättare
att det givetvis går att använda när som helst.
 
 
Enbart den vilda smaken och minnet av själva plockningen
får mig att må så mycket bättre.
Jag föredrar i alla lägen naturen som apotek
framför den kliniska,
även om den givetvis ibland är helt nödvändig.
 
 
Men i de här fallen när man kan påverka själv,
då gör jag gärna det.
 
 
*
 
 
 

Grundrecept granskottshonung:

 
 
* 2 - 3 dl ekologisk honung
* ½ - 1 dl färska granskott  
 
 
Grovhacka granskotten och lägg dem i en ren och torr glasburk.
Fyll på med honungen. Rör om och låt stå en vecka
innan den kan användas.
Förvara i kylskåp, då håller den ibland upp till 1 år.
 
 
Används i förkylningstider eller som smaksättare i te,
på glass, fil, i bröd och kakor etc.
 
 
* Tänk på att fråga markägaren om lov
då du plockar skotten då de inte omfattas av allemansrätten.
 
 


Inga kommentarer: