torsdag 10 maj 2012

Utmanad




Volang


Blev för en tid sedan utmanad. Här kommer mina svar...


1.
På grund av min blogg måste jag ju fråga: favorit val/delfin?
Oj!
Inte min grej att rangordna på det sättet. Jag tycker det är något speciellt med alla.
Faktiskt.
Ska jag ändå välja en får det bli kaskeloten med sitt säregna utseende.

 
2.
Favorit högtid?
Återigen, har lite svårt att rangordna på det sättet. Jag njuter lika mycket av dem när de blir aktuella.
Fast favoritdag är nog den här.

 
3.
Samlar du på något?
Ögonblick.
Och låter genast mycket äldre än vad jag är. Fast det är sant.
Oväntade möten, ögonblick etc.
Sådant som lyfter vardagen till en helt annan nivå.
Men handväskor och Agatha Christie böcker får jag aldrig nog av.
Liksom skor, ju högre klack desto bättre...




 
4.
Om du skrev en självbiografi, vad skulle den då heta?
Det namn som min diktsamling kommer att gå under.

 
5.
Om du fick välja en saga, vilken skulle du då helst delta i?
Att välja är verkligen inte min grej.
Alice i Underlandet eller någon bok av Elsa Beskow.
Fast det finns ju hur många som helst jag skulle vilja träda in i. Just hur många som helst…


6.
Om du vore ett djur, vilket skulle du då vara?
Jag är redan en katt så det vore väl det då. Eller vildhäst. Båda passar lika bra.
Liksom varg.
Med tanke på min starka dragning till vatten så ligger något under ytan också tämligen bra till.
En vänergädda kanske?

 
7.
Vilka språk kan du tala?
Förutom svenska
engelska och spanska begripligt,
med lite alkohol brukar tyskan komma bättre än annars.
Tycker iaf jag själv.



Crush Cul de Sac

8.
Vilka länder har du besökt?
Alldeles för få. Hela världen bara väntar på att bli upptäckt.
Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, Jersey, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Grekland, Cypern, Turkiet, Spanien (Lanzarote, Teneriffa, Fuerteventura), Dominikanska Republiken och Thailand. 
Hoppas kunna besöka ett par på listan nästa år.

 
9.
Om du var en frukt, vilken skulle du då vara?
En kokosnöt kanske. Jag är svår att knäcka.


10.
Bästa eller roligaste reklamfilmen?
En av mig numera bortglömd bank.
Filmen visade en snurrdörr i rekordfart liksom en vanlig dörr vid sidan av.
Texten löd något i stil med: varför välja den krångliga vägen i livet när du kan välja den lätta.
Jaa, varför??!!
Det skulle kunna vara slogan för mitt liv.

 
11.
Världens bästa citat är: ?
Just nu, fake it ´til you make it.



 
Jag utmanar…
Alla de som känner sig manade…
Feel free...

1. Vilket är det vackraste ordet?
2. På vilket sätt/med vilket färdmedel tar du dig helst fram?
3. Om du fick välja, var skulle du vara just nu?
4. Ett land/område/plats du vill besöka?
5. Det godaste du vet?
6. Vilka tre böcker rekommenderar du?
7. En film du gärna ser om (och om igen)?
8. Vad gör du för att fylla på med energi?
9. Jag är bara tvungen, om du fick välja, utan tanke på jobb, familj etc. hur skulle du vilja tillbringa den första dagen när du får ditt månblod?
10. Den bästa kuren mot mensvärk?
11. Uppmärksammar du månfaserna, eller någon av dem, på något särskilt vis?


***

2 kommentarer:

Ida Eriksson sa...

Kul att läsa :)
Kaskeloten är ju underbar! Världens största rovdjur genom tiderna, större än alla dinosaurier tom :)

Rosenklo sa...

Egentligen är det svårt tycker jag, att uttala mig mer om något djur än något annat. Men det är något speciellt med de under vatten. Just för att de lever i ett annat element. Och än mer speciellt blir det med de som lever i mörkerdjupen, som kommunicerar och inte är fiskar...Och speciellt kaskeloten... :)Såå spektakulär, majestätisk. Mytomspunnen... Formen!

Är det första gången du arbetar som guide eller är det något återkommande?