måndag 15 augusti 2011

Som det regnar idag men allt jag hör är mina egna andetag

Som veckorna rullade på och jag knappt tog mig tiden till att andas. Andas in. Andas ut. Fatta inga beslut på inadning, gör det istället på utandning. Jag frångick mig själv, lyssnade på inandningen. I tröttheten infann sig ovädret. Det blåste in en natt när jag glömt fönstret på glänt, letade sig fram bland skrymslen och vrår och gosade sig tillrätta i en vrå knappt synbar. När det upptäcktes var nätet redan stort och det tog tid innan det fastnade i dammsugaren. Metaforer...

Imorgon åker vi till Stockholm för att se vodouutställningen på Etnografiska innan den plockas ner. Huruvida det sedan blir semester i stugan utan el, vatten och toa, belägen på en ö nära norska gränsen - återstår att se. Men jag hoppas verkligen. Hoppas som bara den. Har hela tiden sett hur vi första kvällen börjar med en wahoorening. Jag är säker på att det är där den ska bli av. Och tämligen snart.

Men allt det där hör morgondagen till. Idag stiger jag inte ens upp. Ligger nerbäddad och återhämtar som katten. Läser Agatha Christie och gör ingenting förrän den är slut. Absolut ingenting.

5 kommentarer:

mörkersökerskan sa...

mmm, fint med mera semester och underbart med vodou-utställningen. Var själv på premiärdagen närvarande här nere i söder. VILKA KÄNSLOR!

Rosenklo sa...

Ja, visst var det så Mörkersökerskan - VILKA KÄNSLOR! Oj, oj, oj... Vilka föremål, vilken religion... Alla dockorna från Bizangosällskapet.. Speglarna... Jag är tudelad, på ett sätt känns det märkligt att "levande", kraftfulla, magiskt laddade föremål får turnera museum runt istället för att användas i tempel och på ett annat sätt känns det bra att de på det viset tvättar bort folks fördomar om vodou och att det istället väcker en nyfikenhet och förståelse.

Vilken upplevelse det måste ha varit att vara där på premiärdagen! Vi var ju istället där sista veckan. Jag kan tänka mig att det hände mycket kring själva uställningen då?

mörkersökerskan sa...

så härligt att jag fick börja och du fick avsluta, cirkeln sluts:)

Rosenklo sa...

Det har jag inte tänkt på förrän du nu säger det - det redan uppenbara. Ja,visst sluts cirkeln..

mörkersökerskan sa...

O